Основні напрями та форми профорієнтаційної роботи, які проводяться прктичним психологом за 2012-2015 навчальні роки

Практичний психолог позашкільного закладу:

  • вивчає професійні інтереси та схильності гуртківців;
  • здійснює моніторинг готовності гуртківців до профільного й професійного самовизначення шляхом анкетування дітей та їхніх батьків;
  • проводить тренінгові заняття із профорієнтації дітей;
  • проводить бесіди, здійснює психологічну освіту батьків і педагогів;
  • здійснює психологічні консультації з урахуванням вікових особливостей гуртківців;
  • сприяє формуванню у гуртківців адекватної самооцінки;
  • залучає батьків до виступів перед дітьми про професію, до роботи з керівництва гуртками;
  • надає допомогу керівнику гуртка в аналізі й оцінці інтересів і схильностей дітей;
  • створює базу даних із профдіагностики. Орієнтовний план профорієнтаційної роботи з гуртківцями

Професійне самовизначення підлітків відбувається, як правило, у кілька етапів. Перший етап — дитяча гра, під час якої дитина перебирає на себе різні професійні ролі й «програє» окремі елементи поведінки, пов’язаної з ними. Другий — підліткова фантазія, коли підліток бачить себе в мріях представників тієї або іншої професії. Третій етап, що охоплює весь підлітковий період,— попередній вибір професії.

Професійна самосвідомість — це система уявлень особистості щодо майбутнього освітнього шляху. Тому робота психолога полягає у створенні умов для усвідомлення учнями суб’єктивного досвіду й здійснення оптимального вибору подальшого освітнього шляху.

Проведення інформаційно — просвітницького напрямку серед гуртківців.

Реалізуючи цей напрям, діти одержали інформацію про різні сторони тієї або іншої професії.

Метою цього напрямку було — створити у дітей максимально чіткий і конкретний образ основних типів професій. Щоб в майбутньому вони могли зробити усвідомлений і осмислений вибір. Цілеспрямоване інформування про реальний зміст професій, про час професійного становлення (різний для кожної професії) дозволило гуртківцям ухвалити усвідомлене рішення, що сприятиме розвитку їхньої особистості.

Діагностичний напрям роботи

Мається на увазі діагностичне сприяння, що містить:

  • самопізнання, дослідження гуртківцем своїх якостей;
  • оцінка дитиною своїх можливостей, визначення ступеня виразності тих або інших професійно важливих якостей, що зумовлюють подальший освітній шлях. При проведенні діагностики з профорієнтації серед гуртківців позашкільного навчального закладу були отримані зведені данні в діаграмах за 2012-2015 н.р. Анкета діагностики темпераментальних характеристик (методика Айзенка)

    За результатами анкет шкала екстраверсія набрала високий бал, що свідчить про тип сангвініка — гуртківців з таким типом слід залучати до активної діяльності, ставити перед ним дедалі складніші завдання, контролюючи якість його діяльності.

    Гуртківцю - холерику важливо давати простір для виявлення ініціативи, доручати справи недовготривалі, часто змінювати види його діяльності.

    Сприяти виробленому ритмові життя флегматика, формувати в нього прагнення до системи послідовності, не створювати стресових ситуацій шляхом частої зміни різноманітних видів діяльності.

    Меланхолікові важливо створити позитивний емоційний фон щодо впевненості в його діях, не завантажувати зайвим спілкуванням з однолітками та швидкими видами діяльності.

/Files/images/Вибір професії.jpgМоя майбутня професія... Анкета «Вивчення здібностей до професій» та Анкета "Карта інтересів" діти 9-х кл методика А.Е.Голомштока.

За три роки проведення анкетування гуртківці робили свій вібір по таких предметах: лідирують - фізичне виховання; біологія; трудове навчання; географія. Свій вибір ставлять на таких професіях як — Вихователі, психологи; Програмісти; Юристи, нотаріуси; Автомайстри, водії, експедитори; Працівники культури, кіно і театру. Допомагають зробити свій життєвий вибір — перші батьки, на другому місці вчителі і теле- та радіовіщання. Чим приваблює цей фах — цікавою і захоплюючею працею; гарною заробітною платою; користь суспільству. Якою мірою обрана професія пов'язана із здібностями гуртківців — комунікативними; художньо-естетичними; інтелектуальними. .Якою мірою обрана професія пов’язана з реальними здібностями гуртківців — участь в олімпіадах; наявністю нагород.

/Files/images/Мої здібності....jpgМої здібності...Анкета Майбутня професія 8-9кл.

Отриманні результати показали, що більшість гуртківців після закінчення школи планують навчатись, 15% планують працювати і навчатись, та 5% йдуть працювати. Більшість гуртківців вже все знають про обрану професію, і мають на всяк випадок професію — дублер.

/Files/images/Ким я хочу бути....jpgКим я хочу бути...Анкета «Ким бути?»(для батьків учнів дев'ятого класу) аналізуючи анкети батьків за 2012-13н.р. батькі схилялися до продовження навчання в 10-11 кл. та в классах з профільним направленням. Але в 2014-15 батьки гуртківців віддали перевагу навчання дітей в ліцеях, гімназіях, коледжах; отримання середньої спеціальності в начальному закладі. Анкета показала, що в основновному діти погоджуються з рішеннями батьків, але 12% наполягають на своєму виборі спеціальності.

Консультаційний напрям роботи

Це сприяння ґрунтується на врахуванні мотивів людини, її інтересів, схильностей, особистісних проблем або особливостей світогляду. Під час проведення консультації бутли наведені додаткові відомості про ту або іншу професію, навчальний заклад, в якому готують до неї.

Навчальний (або формуючий) напрям роботи

Передбачає набуття вміння аналізувати:

  • світ професій;
  • свої можливості й обмеження в ситуації подальшого професійного самовизначення.

На спеціально організованих заняттях гуртківці навчаються компетенції в сфері професійного самовизначення як загальної соціальної компетенції.

Показники ефективності профорієнтаційної роботи

  • отримання достатньої інформації про професію й шляхи її здобуття. Без чіткого уявлення про зміст і умови праці в обраній професії учень не зможе зробити обґрунтованого вибору. Показником достатності інформації в цьому разі є чітке уявлення учня про вимоги професії до людини, конкретне місце її здобуття, потреб суспільства в цих фахівцях;
  • потреба в обґрунтованому виборі професії. Показники сформованості потреби в обґрунтованому професійному виборі професії - це активність, яку самостійно проявляє гуртківець, з одержанням необхідної інформації про ту або іншу професію, бажанням (не обов’язково реалізоване, але виявлене) випробувати свої сили у конкретних сферах діяльності, самостійне складання свого професійного плану;
  • упевненість учня в соціальній значущості праці, тобто сформоване ставлення до неї як до життєвої цінності. За даними досліджень життєвих цінностей учнів 8–11 класів ставлення до праці як до життєвої цінності залежить від потреби в обґрунтованому виборі професії;
  • ступінь самопізнання школяра. Від того, наскільки глибоко він зможе вивчити свої професійно важливі якості, значною мірою залежатиме обґрунтованість його вибору. При цьому слід враховувати, що тільки кваліфікований фахівець може надати дитині досить повну й адекватну інформацію про його професійно важливі якості.
  • наявність у гуртківця професійно обґрунтованого плану.

Усі вищевказані показники сприятимуть розвитку професійної самосвідомості гуртківців на різних етапах їхнього особистісного розвитку.

1.

    Організація тестування та анкетування учнів з метою виявлення професійної направленості.


    протягом року

    Психолог

2.

    Психологічні консультації учнів за результатами анкетування і тестування

    протягом року

    Психолог

    3.

    Проведення діагностики щодо виявлення здібностей та інтересів учнів 8-9 кл:

  • Анкета «Вивчення здібностей до професій»

  • Анкета діагностики темпераментальних характеристик ( методика Айзенка)

  • Анкета Майбутня професія 8-9кл

  • Тест Підприємницькі Здібності 9кл

  • Тест Артистичність 9кл

  • Анкета "Карта інтересів" діти 9-х кл.;

  • Анкета «Ким бути?» (для батьків учнів дев'ятого класу)

    протягом року

    Психолог, керівник гуртка

    4.

    Прведення бесід з гуртківцями та їх батьками з питань професійного визначення.

    Ігрові та тренінгові заняття:

  • “Ким я хочу бути, коли стану дорослим”;

  • “Моя майбутня професія”;

  • “Всі професіїї нашої області”.



    Друга половина навч. року

    Психолог

Кiлькiсть переглядiв: 606

Коментарi