Гурток "Ляльковий театр" керівник Жуковська Тетяна Олександрівна
Теоретичний блок театрального гуртка
1. Програмові вимоги театрального гуртка
Вікові можливості: початкова ланка
Дитина оволодіває вміннями й навичками:
У сприйманні театралізованого видовища:
- розуміє зміст дійства вистави, театральний образ як живу акторську дію, використовує акторську техніку міміки, жестів, слова, пантоміми, музики, співу, танцю;
- наслідує позитивних героїв, співчуває персонажам казки, порівнює вчинки негативних героїв, переносить оцінювання казкових історій в сферу «Я сам» і оцінює свої вчинки та вчинки товаришів;
- підказує персонажам вистави як поводитися у скрутних ситуаціях, оцінює характер казкового героя (хитрий, добрий, злий, улесливий, довірливий, нерозумний).
В ігровій діяльності:
- відображає характерні особливості образу театральних персонажів (особливості руху, супроводу руху мімікою, інтонацією жестом);
- своєчасно включатися в колективну драматизацію твору;
- самостійно влаштовувати ігри-драматизації, театралізовані ігри, ігри «Театр», розігрувати за ролями літературні твори, сюжети казок.
У сценічній діяльності:
- брати активну участь у підготовці до театралізованих ігор;
- творчо перевтілюватися в образи персонажів, розігруватися сюжети, виразно із гумором виконувати ролі;
- вносити творчі фрагменти в гру за казкою;
- брати участь у роботі драмгуртків;
- виготовляти елементарні декорації, атрибути, костюми.
У процесі навчання дитина дізнається та усвідомлює:
- про театр як вираження життєвих ситуацій в акторській грі;
- про різні види театру (пальчиковий,настільний, драматичний, театр іграшок, фланелеграф, театр бі –ба –бо, театр картинок), їх особливість та призначення;
- про театралізовану термінологію;
- колективний характер діє творення під час підготовки театральної вистави, важливість орієнтуватися на партнера з ігрової взаємодії;
- змістовність, варіативність сюжетів, можливість їх зміни.
Форми організації театралізованої діяльності (статичні):
- театралізація окремих епізодів казки;
- драматизація казок;
- показ настільного театру;
- показ театру іграшок;
- організація ігор-імітацій;
- інсценування та читання за ролями віршів, написаних у діалогічній формі;
- розігрування за ролями літературних творів;
- оздоблення сюжетного ігрового поля;
- сюжетоскладання;
- розробка сценаріїв.
Форми організації театралізованої діяльності(ініціативні):
- рядження;
- інсценування віршиків, казок, самостійно та з однолітками;
- сюжетно-рольові ігри за уривками казок;
- сюжетоскладання;
- ігрове поле.
Практичний блок лялькового театру вміщує в себе:
- Річний план розробляється керівником театральної студії та погоджується з адміністрацією позашкільного навчального закладу.
- Театральну абетку – найбільш вживані терміни, що є необхідними для розуміння суті театру як мистецтва дітьми початкової ланки. Театральна абетка інтегрується у виховний процес театрального гуртка.
Перший блок - колектив – актор, трупа, режисер, костюмер, гример, художник, глядачі, успіх, оплески;
Другий блок – вистава, сюжет, сценарій, прем’єра, частина, антракт, фінал.
Третій блок – афіша, каса, квиток, зала, куліси, дзвінок, завіса, балкон, декорації. - Методичні рекомендації щодо підготовки та проведення лялькових вистав у позашкільних навчальних закладах. Наведений зразок є типовим у роботі керівника лялькового гуртка
- Орієнтована структура занять на різних етапах роботи над казкою.
Наведений зразок є типовим у роботі керівника театрального гуртка
(За методикою О.Аматьєвої)
Заняття 1.Тема: Розповідання казки «Котик і Півник»
Програмовий зміст: розучувати міні-розминок для язичка, губ, дихання. Виховувати у дітей інтерес та бажання займатися театралізованою діяльністю. Навчити вихованців студії уважно слухати казку, запам’ятовувати її зміст.
Хід заняття.
Розминка: Рухи язиком: вліво-вправо, назад-вперед, «трубочка». Для губ:усмішка, «трубочка», «п’ятачок». Для дихання: видих на рахунок –вдих (з промовлянням «с –с –с») –видих ( з промовлянням «ш –ш –ш») надуваємо кульку.
Слухання казки. Імітація дітьми рухів тварин.
Заняття 2.Тема. Переказування казки «Котик і Півник» з обіграванням епізодів.
Програмовий зміст: продовжувати формувати вміння емоційно та інтонаційно виразно характеризувати персонажі за допомогою мовлення, міміки, жестів. Розвивати вміння імпровізувати.
Хід заняття.
- Розминка.
- Переказування дітьми казки.Якщо діти відчувають труднощі – ставити запитання або повторно читати твір. Діти розказують по черзі (один продовжує розповідь іншого). Під час переказу звертати на інтонаційну виразність мовлення дітей при передачі образів персонажів.
- Етюд «Лисичка підслуховує».
- Розігрування з дітьми епізодів, які їм сподобались.
Заняття 3. Тема. Показ дітям лялькового театру за казкою «Котик і Півник».
Програмовий зміст: викликати інтерес у дітей до лялькових спектаклів та бажання розігрувати їх самим, продовжувати вчити дітей поводитися з атрибутами лялькового театру. Продовжувати вчити передавати відповідними рухами ляльок поведінку різних персонажів. Розвивати діалогічне мислення дітей, його виразність.
Хід заняття.
- Розминка.
- Показ казки дітям.
- Вправи дітей з ляльками .Передавати за допомогою ляльки особливості ходи, характеру, виразних дій персонажа
- Вправи для розвитку інтонацій (сили, висоти голосу кожного персонажу).
Заняття 4. Тема: Гра –драматизація «Котик і Півник».
Програмовий зміст: продовжувати вчити дітей інсценувати твори, закріпити вміння дітей самостійно показувати настільний театр іграшок. Розвивати вміння дітей за допомогою голосу та дій передавати хитрість, радість, переляк, горе.
Хід заняття.
- Розминка.
- Короткий повтор змісту твору (за необхідністю поглиблений).
- Показ дітьми пальчикового театру по казці (за бажанням).
- Інсценування казки (по частинах).
5. Сценарії лялькових вистав розробляються керівником театральної студії для вихованців початкової ланки. У нормативній номенклатурі сценарії лялькових вистав зберігаються у окремій папці у двох екземплярах: чистовому та робочий варіант протягом 3 років.
Кiлькiсть переглядiв: 2238